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Interview dans Polygon de Stephen Poole, critique au Guardian et auteur de l'ouvrage Trigger Happy

Polygon : Qu'est-ce qui vous a poussé à écrire Trigger Happy ?

Steven Poole : Vers la fin de l'année 98, je cherchais un livre qui parlerait sérieusement des jeux vidéo et qui en proposerait une analyse esthétique. Le meilleur livre que j'ai trouvé dans le domaine fut L'univers des Jeux Vidéo, d'Alain et Frédéric Le Diberder. Mais il s'agissait essentiellement d'une (très bonne) analyse sociologique. Je n'ai pas pu trouver une seule analyse artistique en profondeur. Donc je me suis dit que j'allais essayer d'écrire un livre de ce genre moi-même.

Plaquette de présentation de l'exposition "Game On" au Barbican Museum de Londres

Section 3: Games FamiliesThis section looks at the world of games and examines where the impetus for different kinds of gameplay has come from. With 35 playable games, this area is divided into three main parts and follows the classification of games families devised by the Le Diberder brothers in their book L’Univers des Jeux Video:

Thought Games: games which have their origins in traditional board games and text adventurebooks including Puzzle Games (Mr Driller), Classic Games (Chess), Adventure Games (Secret ofMonkey Island) and Role-Playing Games (Dragon Quest).

Action Games:Action games in the following categories: Reflex Games (Parappa the Rapper), Racing Games (Indy500), Football Games (FIFA Soccer), Shoot Em Ups (R-Type), Fight Games (Virtua Fighter 2) andPlatform Games (Pitfall).

Simulation Games:Life Simulations including Military Strategy Sims (Metal Gear Solid 2), Sports Sims (FootballManager), Flight Sims (Microsoft Flight Simulator), Complex Sims (Sim City) and games such asUltima which are played within persistent online worlds.

Extrait de la thèse de Gonzalo Frasca (Georgia Institute of Technology)

VIDEOGAMES OF THE OPPRESSED - VIDEOGAMES AS A MEANS FOR CRITICAL THINKING AND DEBATE

Two French videogame critics, the Le Diberder brothers, created a particular classification (1993) based on the industry’s genres. They group videogames in three main categories: arcade, simulations and adaptations. The first category includes, among others, shooting games (like Space Invaders) and platform games (Super Mario Bros.). Sim City and Microsoft Flight Simulator are included on the simulation category. The third group is defined as games that existed before computers and were adapted into the new medium, such as Microsoft Windows’ Solitaire.



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